Skip to main content
Sejak Gadis Ini Jattuh Lepas Buat Terjunann Di Tempat Terkenal, Exco Sukan Tampill Beritahu Dari Tahun Bila Sebenarrnya Tiada Permitt

Shah Alam – Pengusaha sukan lassak hayunan tali tinggi atau 'rope swing' di Kuala Kubu Bharu yang menyebabkan seorang wanita cederra baru-baru ini tidak mempunyai permit.

EXCO Sukan Mohd Khairuddin Othman berkata berdasar makluman awal, Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) tidak pernah mengeluarkan kebenarran dan permtit kepada penganjur untuk menjalankan aktiviti berkenaan sejak 2017.

"Malah mereka pernah mendapat arahhan polis untuk menghentikan operrasi itu, tetapi gagal menurut arahhan dan meneruskan aktivtiti berkenaan sehingga berlakunya kejadiian tidak diingini.

"Ekoran kemallangan pada 27 September yang melibatkan seorang wanita terhemppas itu, MDHS telah mengeluarkan nottis untuk menghenttikan aktiviti berkenaan serta mengosongkan kawasan terbabit," katanya kepada SelangorKini.

Beliau yang juga EXCO pembangunan generasi muda berkata Kerajaan Negeri turut mengarahkan semua aktiviti hayunnan tali tinggi dihenttikan serta-merta.

Menurutnya, aktivtiti itu hanya dibenarkan sehingga pihak berkuasa tempatan mengkaji serta meluluskan peraturran berkaitan di bawah sub program pemurnian pelancongan Selangor.

"Kerajaan Negeri juga akan memanttau dan mendapattkan perkembangan semasa manggsa, Siti Halijah Abd Rahim. Saya mendoakan supaya beliau kembali sembuh dari kecederran yang dialami."

Sebelum ini, Siti Halijah, 33, dilaporkan terhemppas serta mengalami kecedderaan tulaang belakangg selepas melakukan aktiviti lassak itu di Kuala Kubu Bharu.

Sebelum ini menerusi laporan Mstar tular kisah melibatkan Siti Halijah Abd Rahim, 33, yang pattah tulangg belakang selepas terjattuh sewaktu melakukan aktiviti terjunan 'rope swing' di Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Menurut Mohamad Yakub Abd Rahim, 31, kakaknya itu baru selesai melakukan terjunann dan tergantungg pada ketinggian sekitar 10 meter sebelum berlaku kesilapan teknikal pada kabel menyebabkan dia terhemppas ke atas batu dan jatuh ke dalam sungai.

Bercerita kepada mStar, Yakub yang juga Pembantu Tadbir Undang-Undang di Mahkamah Tinggi Shah Alam mengakui masih lagi terkejut dengan kejadiann itu.

Ujarnya, dia pada waktu itu baru selesai melakukan terjunann sementara ahli keluarga yang lain termasuk ibunya sedang memerhati di platform tinjauan.

"Kakak memang suka sukan ekstremm. Sehari sebelum kejadian pun dia pergi mendaki gunung di Negeri Sembilan dan pulang dalam pukul 12 malam.

"Dah lama dia nak buat terjunann rope swing. Dah banyak kali… saya tepis dia ajak, tapi kali ni saya tunaikan hajat lama dia. Kami sekeluarga pergi pada hari tu termasuklah emak.

"Selepas daftar, giliran saya yang terjun dahulu. Masa saya kat bawah, saya tengok dia terjun dan swing sampai berhenti.

"Kira-kira 10 meter dari atas air, saya sempat sembang dengan dia. Dia kata best gila. Saya pusing ke belakang nak ke tempat dia mendarat, tiba-tiba dengar bunyi jatuh… sekelip mata," ujarnya.

Tambah Yakub, kakaknya yang berada di dalam air diselamattkan oleh petugas water rafting yang berada berdekatan sebelum dihantar ke Hospitall Kuala Kubu Bharu.

Selepas menerima rawattan awal, kakaknya dipindahkan ke Hosppital Selayang dan menjalani pembedahan akibat pattah tulangg belakang pada pagi Selasa.

Kata Yakub, dia sekeluarga tidak menunding jari kepada penyedia khidmat aktiviti berkenaan, malah mereka turut menyatakan mahu bertanggungjawab atas apa yang berlaku.

Menurutnya lagi, dia menganggap apa yang berlaku sebagai ketentuan Allah dan berharap ada sinar buat kakaknya itu.

"Mereka tak lepas tangan, kami pun tak mahu tunding jari. Ini semua qada' dan qadar. Mereka juga follow up dengan kami sampai sekarang.

"Kalau dah nak jadi, mungkin boleh berlaku kepada saya. Saya pun dah lama follow Instagram mereka, tengok tak pernah ada kejaddian sebegini," ujarnya lagi.

Sumber : SelangorKini/Mstar