Skip to main content
Netizenn Gerram Lihat Rakamann Sekumpulan Anak Muda Ini Gangguu Makcik Tepi Jalan, Lokasi Didedahhkan

Islam merupakan sebuah agama yang amat menitikberatkan adab-adab dalam berkomunikasi sesama manusia sama ada Islam dan bukan Islam.

Untuk itu, di antara sebab Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad SAW adalah untuk menyempurnakan atau mengajarkkan akhlak kepada sekalian manusia.

Di antara kemuliaan akhlak itu adalah sikap hormatt menghormatti di antara satu sama lain. Kita bukan sahaja dituntut untuk menghormaati atau memuliakan ibubapa kita, bahkan kita dituntut untuk memuliakan orang yang lebih berusia daripada kita.

Yang muda disayangi dan yang tua dihargai dan dih0rmaatt1

Sejak dari bangku sekolah lagi kita diajar untuk sentiasa beradab dengan orang lain. Namun terserah kepada kita untuk mengamalkannya atau tidak.

Semalam telah tvlar satu video0 yang menyaksikan seorang makcik telah digannggu dan dikaccau oleh sekumpulan remaja sambil dirakamm.

Video0 tersebut telah mengundang sebakk dalam kalangan netizenn yang mengatakan sekiranya ibu mereka dibuat sedemikian apa perasaannya.

Rupanya berlaku di Kelantan

Menurut seorang individu ini mengatakan bahawa lelaki tersebut berasal dari saIah sebuah kampung di Kelantan.

Hana Yahya mengatakan bahawa lelaki itu duduk berhampiran rumahnya.

Seorang lagi individu mendedhkan dimana lokasi remaja tersebut duduk. Kata individu tersebut lelaki itu duduk di Kampung Banggol Pauh di Kelantan.

Takde Akkal

Orang ramai telah mengeecam tndakkan lelaki itu dan mengatakan mereka tiada 0tak kerana gannggu makcik tu.

Ksian katanya kalau-kalau masa tu makcik tu ada saak1t jntung ke apa dah susaah.

Harap ditngkaap

Ramai juga berharap agar Polis Diraja Malaysia dapatt menngkap kumpulan anak muda tersebut agar dijadikan pengajaaran untuk yang lain.

Antara lain juga mengatakan

PDRM BOLEH AMIK T1NDAKAN MENAKvT2KAN ORANG DAH CUBA N1IAT UNTUK MEMvKvL MAKCIK TU. SEHINGGA BELIAU MELAR1IKAN DIRI.

Tulah mcm kenal mokcik nie dio duk sore jh tergamok budok kwsan situ buat mokcik lgu nie.

Mula memang marrah n menyumppah.. tapi jauh di sudut hati, Rasa seddih. Kalau laa makcik tu mak Aku, seddihnyer dilakukan camtu dan kalau laa budak2 tu anak buah Aku. Sedihnyer Rasa sebab Adab diorang sangat terruk.

Sumber : KiniMySumber/KementerianNetizen/OM