Skip to main content
Guna artis ‘cuci’ duit haram, 2 pegawai polis ditahan. Pangkat dia bukan biasa2

uKuala Lumpur: Polis mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Siasatan Je-nayah (JSJ) ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, bagaimanapun pihaknya masih belum mendapat laporan lengkap berhubung penahanan berkenaan.

"Kita masih menunggu sama ada dua pegawai itu ditahan atas kes berkenaan (cuci duit) atau kes lain.

"Saya tidak boleh ulas kerana siasatan dijalankan SPRM," katanya pada sidang media, di Maktab Polis Diraja Malaysia (PDRM) di sini, hari ini.

Acryl berkata, pihaknya juga akan menjalankan siasatan dalaman berhubung tohmahan yang didakwa sesetengah pihak di media sosial berhubung pembabitan pegawai polis dalam sindiket `cuci duit' dikaitkan dengan perniagaan golongan artis sebelum ini.

"Sia-satan dalaman ini akan dijalankan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) jadi kita tunggu dulu," katanya.

Terdahulu Harian Metro melaporkan taktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan 'mencuci' duit haram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah.

Itu antara kegiatan segelintir individu yang disyaki terbabit dengan kegiatan haram termasuk perjudian sebelum memerangkap segelintir artis tempatan dengan menawarkan bantuan modal untuk memulakan perniagaan.

Kaedah itu dianggap mampu mengaburi mata pihak berkuasa selain membolehkan keuntungan diperoleh hasil kerjasama pelbagai bentuk pelaburan yang disertai bersama.

Bagaimanapun, kegiatan mereka itu dikesan Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hasil risikan dan siasatan dijalankan sebelum lima individu termasuk seorang lelaki bergelar Datuk ditahan.

Sia-sat dulu, jangan terje-rat

Kuala Lumpur: Artis dan selebriti perlu siasat terlebih dahulu latar belakang individu yang menawarkan suntikan modal atau dana untuk menjalankan perniagaan bagi mengelak terjebak dalam kegiatan pengubahan wang haram.

Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) Zed Zaidi berkata, ramai pihak yang mahu menjadikan artis dan selebriti sebagai rakan kongsi tetapi dalam masa sama perlu menjaga keselamatan supaya tidak dipergunakan.

"Artis yang ingin menjalankan perniagaan perlu teliti dan siasat dahulu siapa rakan niaga atau pihak yang mahu suntik dana.

"Kita tahu ramai yang mahu bekerjasama menjalankan perniagaan dengan artis. Tetapi kadang-kadang kita tak tahu siapa sebenarnya mereka terutama jika berurusan dengan orang tengah," katanya kepada Harian Metro.

Beliau diminta mengulas laporan Harian Metro berhubung taktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan mencuci duit haram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah.

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) turut dikaitkan dengan sindiket Macau Scam dan judi dalam talian yang disyaki mencuci ratusan juta ringgit dalam perniagaan diusahakan selebriti terkenal tempatan.

Menurut Zed Zaidi, artis turut menjadi sasaran sindiket peni-puan yang menggunakan kepopularitian mereka untuk keuntungan mudah.

"Umumnya selebriti dianggap pelaris. Orang hanya nampak selebriti jadi ahli perniagaan tetapi tidak tahu siapa yang menyuntik dana termasuk tauke yang tujuannya untuk cuci duit.

"Apa pun si-asat dahulu jika menerima tawaran. Jangan kita terjerat jebak ekonomi gelap seperti pengubahan wang h4ram dan ras-uah," katanya.

Sementara itu katanya, Seniman sedang bekerjasama dengan SPRM dan Pusat Governans, Integriti dan Anti-Ras-uah Nasional (GIACC) untuk kempen kesedaran dalam kalangan artis dan selebriti.

Katanya, kerjasama itu untuk membuat seminar, bengkel dan program yang fokusnya memberikan jati diri kepada orang seni malah persatuan terhadap hal berkaitan rasu-ah dan Akta AMLA SPRM 2001.

"Contohnya, sebagai persatuan, ramai juga yang jumpa saya. Kalau mereka kata nak bantu program dan sebagainya, takkan kita nak kata tak boleh, yang pentingnya mesti kita siasat.

"Kadang-kadang di depan kita jelas perniagaan yang betul pun kita tak tahu sebaliknya di belakang ada perniagaan yang salah.

"Ada juga kes tertentu, ada pihak yang mahu cuci duit dengan menggunakan platform program tanggungjawab sosial (CSR) kita, namun Seniman dapat kesan awal dan menghalang kerjasama daripada berlaku," katanya.

Menurutnya, pemeriksaan latar belakang boleh dilakukan dengan pelbagai pihak seperti Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), polis dan SPRM.

"Contohnya dengan SSM, takkanlah syarikat jika baharu ditubuhkan tiba-tiba nak sumbang sejuta ringgit, peliklah sikit.

"Jika amaun kecil mungkin kita tak perlu nak siasat sangat sebab contohnya sumbangan ribuan ringgit memang satu perkara biasa," katanya

Anju Mula Bersuara

"Salam pagi ni aku nk ceramah sikit! Dgn macam2 case yg terjadi sekarang kita patut berayukur dgn hidup kita ! Kita usaha slow n steady ok kita kasi semangat to one another if not aku boleh jerit kat telinga kau hari2 kasi semangat

"Yang masih jual burger diluar sana jangan khuatir, jangan putus asa.Semua orang mahu rasa hidup mewah, pakai BMW

Nasihat Anju lagi, kita perlu yakin dengan diri sendiri dan berusaha mencari rezeki yang halal.Anju jadikan mak mertua dia sebagai kawan baik.

Jika dia mempunyai duit lebih, Anju lebih gemar belanja mak mertua dia dan dia tidak perlukan kawan yang palsv

Mengambil contoh kes Datin Alya, selepas apa yang terjadi kepada dia,semua kawan-kawan sudah buang segala gambar yang berkaitan dengan Datin Alya

Di akhir video, Anju mengajak semua untuk mulakan hari dengan mencari rezeki yang halal